HOE ZIT HET NOU, WAT IS GOED EN WAT IS FOUT?

Hoe zit het nou? “Een geintje uithalen met iemand dat mag toch wel”; hoor ik kinderen en leerkrachten regelmatig zeggen..

Natuurlijk geintjes, grapjes en plagerijtjes horen er bij! We willen graag lachen en plezier maken. Maar wanneer is iets dan leuk? De vraag die we ons regelmatig stellen; wanneer is iets plagen en wanneer is het pesten?

Heel simpel; plagen is leuk wanneer zowel de plager als de ontvanger het leuk vinden. Beide partijen beleven er plezier aan. Is dat niet het geval? Heeft alleen de plager plezier dan is het eigenlijk pesten. Wat voor jou een grapje lijkt .. kan de ander heel anders opvatten. Overkomt jou dit een keer als plager, dan merk je dat op en weet je nu ga ik een grens over, je doet er iemand pijn mee wat niet je bedoeling was. Je hebt een fout gemaakt , geeft niks, je biedt je excuus aan en weet de volgende keer hoe ver je kan gaan.

Je kan het kinderen wel vertellen en uitleggen, maar kinderen snappen het pas wanneer ze het ervaren. Kinderen hebben het nodig om hun grenzen op te zoeken.. en ja dat weten we allemaal, als we grenzen opzoeken gaan we er wel eens over heen.. Is dag erg? Nee dat is leerzaam. Grenzen zijn er om op te zoeken en soms om over heen te gaan en dan te kunnen zeggen (omdat je het hebt ervaren) dat doe ik nog/nooit meer….. Het is allemaal ervaren..

Je kan kinderen dus van alles vertellen, maar ervaren is waar ze iets van leren. Een werkblad over pesten is niet effectief. Een training waarin je leert grenzen op te zoeken, zowel van jezelf als van de ander, hoe er mee om te gaan etc. Dat is effectief. Ze voelen wat wel en niet kan.

En ook in dit geval; fouten maken mag. Fouten maken is nodig!

Dat doen we tenslotte allemaal. Praat er over, ook als ouder, wees eerlijk en zeg oprecht sorry ik heb een fout gemaakt…

Wil je meer weten over de training kijk dan nog even op mijn site onder workshops en trainingen.